Masmoudi
1998
 
 
 
   
 

Wie Wat Wanneer?

Masmoudi
een oriëntaalse buikdansvoorstelling

Première: 14 & 15 november 1998: Akteerstudio, Leuven
Speelperiode: 1998 - 2001

Regie en vormgeving: Philip Demeester
Dansbegeleiding: Vera Van den Berghe
Dans: Vera Van den Berghe, Hannelore Vandebroek, Karla Van der Gucht, Hilde Vandingenen
Fotografie: Marleen Peeters
Productie-assistentie: Els Bancken & Kristel Smeyers

 

Inhoud

Droom weg op het ritme van de Nijl…
Masmoudi danst de woestijn, de drukke soek, de verkoelende oase…
Jonge meisjes koketteren met hun jeugd; rijpe dames werpen zwoele blikken over hun sluier; wijze vrouwen vervullen vreemde rituelen…
Een vrouwenruimte vol dans en emoties: melancholie, passie, sensualiteit en feest!
Een oeroude vrouwendans springlevend op het podium.

Een wervelend dansfeest vol mysterieuze en sprankelende Egyptische muziek.
Een vrolijk en sensueel genot voor lijf en ziel.
Een kunstvolle kennismaking met een schitterende cultuur.

 

De Oriëntaalse Dans toont ons een boeiend en uiterst aangenaam aspect van de Egyptische (vrouwen)cultuur.
Deze dans is oeroud en heeft haar wortels in de vruchtbaarheidsculturen uit de prehistorie. Ze draagt ook zeer duidelijke sporen van de faraonische cultuur. Vandaag is het een complexe en abstracte dansvorm die innig verbonden is met de klassieke en populaire Arabische muziek.
De Oriëntaalse Dans is een zeer verfijnde kunstvorm, tegelijkertijd erotisch en spiritueel, melancholisch en feestelijk. Wie tussen de abstracte lijnen van de Oriëntaalse Dans leest, ziet en voelt de schat aan emotionele, spirituele en mythische rijkdom die ze in haar eeuwenlange geschiedenis vergaarde..

 
   
 

Motivatie (Luce Irigaray geciteerd)

1
Laten we nooit bevelen geven, voorschriften, verboden. Laat onze voorschriften slechts uitnodigingen zijn om ons te bewegen: samen.
Laten we elkaar nooit de wet voorschrijven, de moraal. De oorlog.
Laten we geen gelijk hebben.
Als jij oordeelt, als ik oordeel, dan houdt ons bestaan op. En gebeurt niet meer wat ik liefheb in jou, in mij, in ons: de nooit voltooide geboorte, het nooit voor-eens-en-voor-altijd geproduceerde lichaam, de nooit voltooide gestalte, het gezicht dat zich nog altijd vormt.

2
Als je jezelf niet verstart in herhalingen, heb je altijd de aangrijpende schoonheid van een eerste keer.
Als je jezelf niet vastzet, ben je altijd voor de eerste keer ontroerd

Programma

Deel 1: Een Nieuwe Vrouw

1 Het terras
2 Ochtendgenot
3 De bloem in de knop
4 Wie niet horen wil…
5 De vlinder in het web
6 Het volle leven
7 Ritueel

Deel 2: Onder Elkaar

1 Gesluierde kracht
2 Hemel en aarde
3 Passie
4 Frivoliteit
5 Feest
6 Kracht en genot
7 Wij groeten u

 
   
 
 
 
the art of involvement / de kunst van het engagement
 
home | ©2006 Philip Demeester & Amana Dance Theatre